Et angreb på folkestyret – derfor må vi aldrig tillade handel med Folketingets mandater!
Det er fuldstændig uacceptabelt, at medlemmer af Folketinget kan få betaling for at afgive deres mandat, som de er valgt til af jer, vælgerne. Og vi kan ikke som nation og demokrati have personer siddende ved magten, som forsøger at købe mandater og bevidst omgå folkets vilje.
Når I sætter jeres kryds ved et valg, giver I en tillidserklæring til en person. Det mandat er ikke en handelsvare – det er en hellig forpligtelse over for jer, borgerne. Hvis vi tillader, at politikere kan lade sig købe til at opgive deres plads i Folketinget, åbner vi frit spil for korruption, magtmisbrug og en udhuling af selve fundamentet for vores folkestyre.
Hvorfor er det så farligt?
Forestil jer at beløbet havde været 10 millioner, for at ændre holdning og gøre en bestemt til statsminister efter et valg. Eller 30 millioner. Alle ville råbe korruption. Og derfor er beløbet reelt ikke vigtigt. Det er princippet! – Det undergraver vælgernes vilje.
Når I stemmer, vælger I en person til at repræsentere jer i Folketinget. Hvis en politiker kan tage imod penge for at give sit mandat videre til en anden – måske en, I aldrig ville have stemt på – så bliver jeres stemme i praksis stjålet. Det er et direkte angreb på jeres ret til at bestemme, hvem der skal tale jeres sag. Det åbner døren for korruption.
Forestil jer et scenarie, hvor velhavende interesser – måske store virksomheder, lobbygrupper eller udenlandske aktører – kan betale en politiker for at træde tilbage, så en mere “bekvem” person kan tage pladsen. Det er ikke teori, det er en reel risiko. Hvis vi tillader denne praksis, skaber vi et system, hvor magten kan købes, og hvor loyaliteten ikke længere ligger hos borgerne, men hos dem med de største pengepunge. – Det svækker tilliden til politik.
Allerede nu er tilliden til politikere lav i Danmark
Hvis vi accepterer, at mandater kan købes og sælges, vil det kun forstærke følelsen af, at politik er et spil for de få – ikke en arena for folkets vilje.
Borgernes Parti blev stiftet for at bekæmpe netop denne form for magtmisbrug. Det skaber et marked for magt. Hvis vi tillader betaling for mandater, risikerer vi at skabe et system, hvor pladser i Folketinget bliver en handelsvare. Hvem vil så repræsentere os? Dem, der har flest penge bag sig, eller dem, der har jeres støtte? Folketinget skal ikke være en markedsplads – det skal være folkets hus!
Derfor foreslår vi i Borgernes Parti:
- Et klart og utvetydigt forbud mod, at folkevalgte kan modtage betaling eller andre former for kompensation for at afgive deres mandat. Der skal indføres strenge straffe for at bryde dette forbud, både for folk som tilbyder dette, og folk som tager imod, så vi sender et klart signal: Folketingets mandater er ikke til salg!
- Vi foreslår også, at der indføres gennemsigtighed omkring politikeres økonomiske interesser. Hvis en politiker fratræder, skal det være klart for offentligheden, hvilke aftaler der ligger bag – hvis nogen. Hvilke selskaber har de eller deres nærmeste investeret ? Kun gennem åbenhed og ansvarlighed kan vi sikre, at magten forbliver hos borgerne.
- Der må skabes Fuld transparens i partiernes økonomi. Vi mener borgerne skal kunne kigge politikerne i kortene. Derfor skal borgerne kunne se hvem der bidrager og hvor mange penge der ryger ind i partierne og hvad partierne bruger penge på. Det var også hensigten med loven, men partierne bryder den fuld bevidst. Hvis vi ikke stopper den her praksis nu, så fodrer vi et system, hvor de rige og magtfulde overtager styringen endnu mere, mens almindelige danskeres stemmer bliver overhørt. Det er allerede gået for vidt i forvejen.
Relaterede indlæg
Nothing Found